Tytuł projektu grantowego
"Pilotażowe wdrożenie modelu Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW)"
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020
Oś Priorytetowa II Efektywne Polityki Publiczne dla Rynku Pracy, Gospodarki i Edukacji, Działania 2.10 Wysoka jakość systemu oświaty
Oś Priorytetowa II Efektywne Polityki Publiczne dla Rynku Pracy, Gospodarki i Edukacji, Działania 2.10 Wysoka jakość systemu oświaty
Całkowity koszt grantu:
1 342 981,13 zł
W tym dofinasowanie z Funduszy Europejskich: 1 131 864,50 zł
W tym dofinasowanie z Funduszy Europejskich: 1 131 864,50 zł
Cel główny przedsięwzięcia grantowego:
Poprawa dostępności usług edukacyjnych dla dzieci/uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi, w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Grupa docelowa
- kadra kierownicza przedszkoli i szkół ogólnodostępnych, prowadzących kształcenie ogólne i/lub zawodowe
- nauczyciele, specjaliści, inni pracownicy przedszkoli i szkół
- dzieci i młodzież oraz ich rodzice/opiekunowie prawni
- osoby dorosłe, pobierające naukę w szkołach dla dorosłych
- środowisko lokalne
Realizatorzy projektu
Tworzenie SCWEW powierzono Specjalnemu Ośrodkowi Szkolno-Wychowawczemu pn. "Centrum Autyzmu i Całościowych Zaburzeń Rozwojowych" w Krakowie – placówce obejmującej całościowym oddziaływaniem terapeutyczno-edukacyjnym uczniów z autyzmem oraz niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Zespół SCWEW tworzą nauczyciele i specjaliści zatrudnieni w Centrum Autyzmu oraz nauczyciele i specjaliści z innych placówek, zatrudniani (w miarę potrzeb) do realizacji celów SCWEW oraz koordynatorzy ds. współpracy ze SCWEW ze szkół i przedszkoli ogólnodostępnych.
W skład osobowy zespołu SCWEW Kraków wchodzą:
- Lider - Aneta Garncarz
- Ekspert ds. edukacji włączającej - Maciej Bochyński
- Ekspert ds. technologii wspomagających - Justyna Nizińska
- Ekspert ds. informacji i ewaluacji - Ewa Oleksy
- Koordynator SCWEW - Aneta Dziewońska
Zadania SCWEW
- Konsultacje dla nauczycieli przedszkoli i szkół ogólnodostępnych w celu prawidłowego zdiagnozowania potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci/uczniów
- Wspieranie nauczycieli w zakresie prowadzenia wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia i opracowywania IPET, współpracy z rodzicami, pracy z grupą zróżnicowaną, właściwego doboru pomocy dydaktycznych, dostosowania programów, skutecznych metod pracy oraz doboru i obsługi specjalistycznego sprzętu
- Wspieranie kadry kierowniczej w wypracowaniu całościowego modelu funkcjonowania szkoły/przedszkola jako organizacji włączającej
- Prowadzenie modelowych zajęć i organizowanie wizyt studyjnych
- Działania doradczo – szkoleniowe w zakresie podnoszenia kompetencji kadry i pracowników szkół i przedszkoli
- Prowadzenie bazy informacji o instytucjach i podmiotach udzielających wsparcia w środowisku lokalnym
- Organizowanie specjalistycznych szkoleń i warsztatów oraz umożliwianie dokształcania we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli
- Wypożyczanie sprzętu specjalistycznego, pomocy dydaktycznych oraz udostępnianie materiałów edukacyjnych do pracy z dziećmi i uczniami ze zróżnicowanymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi
- Porady i instruktaże obsługi sprzętu specjalistycznego
- Współpraca z podmiotami uczestniczącymi w procesie rozpoznawania potrzeb i udzielania pomocy dzieciom i ich rodzinom : poradniami psychologiczno – pedagogicznymi, jednostkami ochrony zdrowia, placówkami realizującymi pomoc społeczną i pomoc rodzinie oraz instytucjami i organizacjami pozarządowymi
- Wspieranie rozwoju społeczności lokalnych poprzez działania promocyjne
Korzyści wynikające ze współpracy SCWEW i Placówek ogólnodostępnych
Aspekt merytoryczny
- Wysoka jakość edukacji realizowana w miejscu zamieszkania
- Wsparcie nauczyciela w pracy z konkretnym dzieckiem
- Wzmacnianie potencjału kadrowego, merytorycznego i sprzętowego oraz kompetencji całego zespołu
- Personalizacja i indywidualizacja pracy z dzieckiem
- Transfer wiedzy i umiejętności z placówek specjalnych do ogólnodostępnych
- Pomoc w zwalczaniu nierówności i dyskryminacji
- Wsparcie i scalanie lokalnych działań i zasobów
Aspekt kadrowy
- Uwrażliwienie na potrzeby każdego ucznia
- Optymalizacja zasobów kadrowych
- Podniesienie świadomości kadry
- Dokształcenie kadry zgodnie z aktualnymi potrzebami
- Podniesienie jakości i umiejętności pracy zespołowej
Aspekt rzeczowy
- Doposażenie przedszkoli i szkół w sprzęt specjalistyczny i pomoce dydaktyczne
- Mobilność i elastyczność wsparcia rzeczowego