Aktualności

Za nami premiera GRY, od dziś jest dostępna dla wszystkich

12 maja 2022
Smartfon… dla wielu nieodzowna część życia. Wiele osób przejawia ambiwalentny stosunek: z jednej strony fajnie „posiedzieć na telefonie”, z drugiej dobrze by było się poruszać. A gdyby tak… połączyć chęć korzystania z telefonu i potrzebę ruchu? Czy to się da? Zapewne, gdyby odpowiedź brzmiała „nie”, to ten tekst już by się skończył, a tutaj dopiero początek.
Kilka miesięcy temu zespół SCWEW Kraków wspólnie zastanawiał się nad kampanią społeczną, zaplanowaną na czwarty etap projektu. Jednym z założeń całości pilotażu jest to, iż „placówka specjalna, podejmująca zadania SCWEW, ma wpływać na środowisko lokalne i propagować swoimi działaniami zmiany zmierzające do budowania włączającej społeczności”*. No i teraz trzeba było połączyć kropki. Od jednego z członków zespołu padła nieśmiała propozycja: „a może by tak stworzyć mobilną grę terenową? Taką, w której ukazalibyśmy, że w historii świata wiele osób z niepełnosprawnościami przełamało swoje bariery? Przy okazji przemycilibyśmy lekcję empatii i tolerancji? Jest taka aplikacja… Wystarczy, że uczestnicy będą mieli telefon z dostępem do Internetu i do GPS… Będzie mnóstwo pracy, ale damy radę”.
No i daliśmy, także dzięki pomocy i wsparciu Ośrodka Kultury Kraków-Nowa Huta. O naszym majówkowym teście gry można poczytać tutaj:
https://scwewkrakow.pl/aktualnosci,pokaz,36,zakonczyly-sie-testy-naszej-gry-terenowej
11 maja 2022 roku odbyła się oficjalna premiera gry „Śladami Niezwykłych Ludzi”. Do udziału w wydarzeniu zaproszeni zostali uczniowie dwóch szkół biorących udział w pilotażu: Szkoły Podstawowej nr 104 w Krakowie oraz Technikum Elektrycznego nr 8 w Krakowie. Już wcześniej dostali oni informację, że warto sobie ściągnąć darmową aplikację ActionTrack, niezbędną do uruchomienia gry, a także żeby mieli wygodne buty i naładowane telefony.
Spotkaliśmy się przed wejściem do Muzeum Lotnictwa Polskiego, to tam znajdował się punkt startowy. Każdy z uczestników dostał ulotkę z kodem QR do zeskanowania. Gdy wszyscy się przygotowali, przyszedł czas na oficjalne powitanie przez panią Anetę Garncarz, łączącą funkcje lidera SCWEW Kraków oraz dyrektora „Centrum Autyzmu”, wyjaśnienie kwestii technicznych przez twórcę gry, eksperta ds. edukacji włączającej, ostateczne odliczanie i… uczestnicy ruszyli!
Z jednej strony chęć rywalizacji, z drugiej – współpracy. Niektórzy działali samodzielnie, niektórzy grupowo. I tak jak podczas testów, dało się słyszeć okrzyki zaskoczenia oraz zachwytu po przeczytaniu ciekawostek związanych z ludźmi z niepełnosprawnością, którzy przełamali swoje bariery. Informacje były czytane dokładnie, bo były w nich ukryte składniki, które po zsumowaniu dawały kod do otwarcia szyfru czekającego na mecie. Pytania były bardzo zróżnicowane, dzięki wehikułowi czasu można było spotkać osoby od starożytności po współcześnie żyjące, zarówno ze świata kultury, nauki, sportu, jak i szeroko rozumianej popkultury. Ponadto przemycona została dawka wiedzy, a dzięki temu, że składniki, o których była mowa są stricte związane z bohaterami gry, to uczestnikom łatwiej te informacje zapamiętać.
Przedstawiciel SCWEW Kraków cały czas starał się poruszać między uczestnikami, co jakiś czas pytając o wrażenia, a wśród krótkich komentarzy w stylu „Super!”, „Świetne!” pojawił się także taki, któ®ego twórca gry długo nie zapomni: „To najlepsza gra w jaką grałem!”. Uczestnicy byli w pędzie, nutka rywalizacji dawała o sobie znać, dlatego dłuższe wymiany zdań zostawiliśmy sobie na później.
Na metę uczniowie Szkoły Podstawowej nr 104 oraz Technikum Elektrycznego nr 8 docierali grupkami. I tu emocje sięgały zenitu. „Czy spisaliśmy wszystkie składniki?”, „Czy czegoś nie pominęliśmy?”. Jeszcze kolejne sprawdzenia, ponowne podliczenia i… znalazły się osoby na tyle uważne w trakcie gry, że nie pominęły ani jednego składnika i udało im się otworzyć sejf, w którym były notatki na temat tego, jak sprawić, by świat stał się lepszym, a dzięki temu uzyskały dodatkowe 100 punktów.
Po dotarciu do mety wszyscy uczestnicy zostali zaproszeni do ogrodu „Centrum Autyzmu”, gdzie czekała na nich już woda, a następnie wjechała ona – pyszna pizza! Oczywiście niejedna! Pudełka ustawione na sobie miały grubo ponad metr wysokości! Przyjemnie było słuchać dyskusji uczestników na temat bohaterów związanych z grą, udzielonych odpowiedzi, a także konkretnych pytań, np. „jak to możliwe, że niepełnosprawny aktor zdobył Oscara?! Dla mnie totalny szok!”. Tych zaskoczeń było jeszcze więcej, ale nie chcemy zdradzać szczegółów. Dlaczego? O tym za chwilę.
Co uczniowie mówili o dzisiejszym wydarzeniu? Podkreślali, że dzięki grze zintegrowali się ze sobą, zwracali także uwagę na to, że poszerzyli swoją wiedzę, wiele rzeczy było dla nich całkiem nowych. A to wciąż nie był koniec wrażeń na dziś.
Gdy wszyscy się posilili oraz napoili, można było rozdać nagrody – każdej osobie startującej, dzięki czemu każdy poczuł się doceniony. I w tym miejscu bardzo dziękujemy fundatorom: Oddziałowi IPN w Krakowie oraz Urzędowi Miasta Krakowa.
W stworzenie gry zostało włożone mnóstwo czasu i jeszcze więcej serca. Zależało nam na tym, by nie była jednostkowym wydarzeniem, ale by można było podążać „Śladami Niezwykłych Ludzi” także później. Testy oraz oficjalne otwarcie gry utwierdzają nas w przekonaniu, że może to być świetna rozrywka dla wszystkich – zarówno dzieci, młodzieży, jak i dorosłych. Może to być dobry pomysł na aktywne spędzenie czasu z rodziną, przyjaciółmi, znajomymi. Można się wybrać z klasą lub w wakacje w ramach półkolonii. I dlatego gra będzie dostępna dla wszystkich od 12 maja do 31 sierpnia bieżącego roku.
Co trzeba zrobić, by w nią zagrać?
Krok pierwszy: ściągnąć bezpłatną aplikację ActionTrack.
Krok drugi: za pomocą aplikacji zeskanować kod QR widoczny poniżej i pobrać grę.
Krok trzeci: udać się przed wejście Muzeum Lotnictwa Polskiego – to tam jest punkt startowy.
Krok czwarty: świetnie się bawić. Zalecamy wygodne buty i naładowane telefony. Jeśli pogoda uda się tak, jak dzisiejszym uczestnikom, warto pomyśleć o butelce wody i nakryciu głowy.
Gdyby ktoś chciał dowiedzieć się czegoś więcej na temat gry terenowej, zapraszamy na spotkanie informacyjne, które odbędzie się na platformie MS TEAMS dnia 23 maja 2022 roku, o godzinie 17, na którym przedstawiona zostanie działalność krakowskiego Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą. Po spotkaniu, ekspert ds. edukacji włączającej opowie więcej o grze. Zapisy na spotkanie tutaj:
https://scwewkrakow.pl/aktualnosci,pokaz,28,spotkania-informacyjne-scwew-krakow
Zapraszamy!

Wróc do wszystkich aktualności